GEZONDHEID

GEZONDHEID

GEZONDHEID

Wij willen je helpen om een gezonder leven te leiden. We geven je tips en informatie over eten, drinken, bewegen en energiedrankjes.

Eten en drinken

Terwijl jij druk bent met school, werk en je vrienden is je lijf druk met groeien en sterk worden. Door gezond te eten en te bewegen zorg je voor voldoende energie om dat allemaal vol te houden. Daarbij zorgt een gezonde voeding er natuurlijk ook voor dat je minder snel ziek wordt en je goed op gewicht blijft.

Om je lichaam in een goede conditie te houden zijn er voedingsstoffen nodig. Goede voedingsstoffen, want alleen dan bouw je aan een mooie basis voor je botten, spieren en de rest van je lichaam. Eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen: we hebben ze allemaal nodig, maar wel in de juiste hoeveelheid. Dus gezond eten? Wat is dat precies?

Wel eens gehoord van de Schijf van Vijf? Vast wel! De Schijf van Vijf laat zien welk eten en drinken je lichaam het meest nodig heeft. Door de schijf te volgen krijg je elke dag genoeg energie binnen om een dag flink te leren, te sporten of leuke dingen te doen. Wil jij bewuster omgaan met je voeding? Bereken dan hier wat jij allemaal nodig hebt op een dag of download de app in de Play- of Appstore.

Beweging

We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat bewegen belangrijk is voor je lichaam. Uren gamen in dezelfde houding of een dag lang bankhangen is niet het allerbeste voor je lichaam. Elke dag een half uurtje bewegen maakt je fit en gezond. Sla de scooter of bus een keer over en neem de fiets. Neem de trap in plaats van de lift en zoek een sport die bij je past.

Wanneer je te weinig beweegt, bestaat er een kans dat je te zwaar wordt. Want als je beweegt verbrand je energie en wanneer je minder verbrand dan dat je eet word je te dik. Daarbij is bewegen niet alleen goed voor je gewicht maar vermindert het ook de kans op hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk en kanker. Het helpt het je beter te voelen en zorgt ervoor dat je minder last hebt van stress en nare gevoelens.

Heb ik een gezond gewicht?

Om te bepalen of jij een gezond gewicht hebt, kun je jezelf ‘meten’ met de Body Mass Index (BMI). De BMI berekend door middel van jouw lengte en gewicht uit of jij op de goede weg bent.

Benieuwd naar jouw BMI? Check het hier!

Energiedrankjes

Een blikje energiedrank in de pauze van school of werk. Gewoon omdat het lekker is of omdat het je een oppepper geeft. Wat je misschien niet weet, is dat energiedrankjes slechts tijdelijk werken. Suikers en cafeïne zorgen voor een snelle energie-boost, maar zijn helemaal niet gezond.

Als je te veel energiedrankjes drinkt vergroot je de kans op slaapproblemen, overgewicht en suikerziekte. Maar kan het ook zorgen voor uitdroging, buikpijn, hoofdpijn en hartkloppingen. Drink je zo veel energiedrankjes dat je eigenlijk niet meer kan stoppen, dan is je lichaam gewent aan de suikers en ben je verslaafd.

Voorkomen dat je te veel energiedrankjes drinkt? Check onze tips om het zelf in de gaten te houden:

  • Drinken kopen in je pauze of na school/werk? Loop niet direct naar het schap met de frisdranken, maar ga eerst eens langs de zuivel. Koude smoothies of yoghurt-drankjes zijn een stuk verfrissender en gezonder!
  •  Sporten en energiedrank? Het klinkt misschien als een goede combinatie, maar zo werkt het niet helemaal. Energiedrank zorgt voor uitdroging en samen met het zweten kan het leiden tot een vochttekort, gevaarlijk!

Roken

Stiekem weten allemaal dat roken niet goed voor je is. Je kent vast wel iemand (of meerdere personen) die al rookt op een jonge leeftijd. Vaak is dat begonnen om ‘stoer’ te zijn of omdat het er volwassen uit ziet. Maar zo stoer is dat helaas niet; roken zorgt ervoor dat je je minder fit voelt en uiteindelijk kan het je lichaam ongeneselijk ziek maken.

Roken werkt verslavend en dat komt door het bestandsdeel nicotine. Als je lichaam eenmaal gewend is aan de inname van nicotine, wil het lichaam steeds meer. Het lichaam pept zich tijdelijk op en heeft steeds meer nodig om datzelfde effect te krijgen.

Naast nicotine zit er ook teer een koolmonoxide in een sigaret. In teer zitten kankerverwekkende stoffen en daardoor kan je longkanker krijgen. Door koolmonoxide kunnen rode bloedcellen minder zuurstof opnemen en door je lichaam vervoeren. Hierdoor is de kans groot dat je je benauwder gaat voelen. Daarnaast krijg je sneller gele tanden, een slechte en verouderde huid, slechte adem en hartklachten.

Roken kan echt niet meer!

Stoppen met roken heeft veel voordelen. Je voelt je fitter en houdt natuurlijk wat geld over. Helaas is stoppen niet altijd makkelijk. Het lichaam is gewend aan de nicotine en ook jij bent gaan wennen aan het nemen van een sigaret. Vind je het moeilijk om te stoppen en wil je daar hulp bij krijgen? Ga dan gerust naar de huisarts of doe mee aan een ‘Stop met roken’-programma.

Meer weten over stoppen met roken? Check het hier!

Meer informatie? Zoek contact op met iemand bij jou uit de buurt!

Meer informatie? Zoek contact op met iemand bij jou uit de buurt!